Virtuaalisesti oppien ammattiin

Matkailukilta on mukana Opetushallituksen rahoittamassa Virtuaalivirtuoosit-hankkeessa. Viiden ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat ja opettajat kehittelevät uusia, ajasta ja paikasta riippumattomia tapoja oppia. Suunnitteilla on mm. asiakaspalvelusimulaattori ja oppimispelejä.

Miksi virtuaalista eli verkossa oppimista?

Virtuaalisen oppimisen kehittäminen on osa valtakunnallista tietoyhteiskuntaohjelmaa. Vähenevä lähiopetuksen määrä pakottaa oppilaitokset kehittämään ajasta ja paikasta riippumattomia tapoja oppia. Verkossa oppiminen eli virtuaalioppiminen on yksi sellainen ratkaisu.

Matkailukillassa on jo usean vuoden kokemus opiskelijalähtöisestä toiminnasta, oppijan osallistamisesta, työelämäyhteistyöstä ja sosiaalisen median hyödyntämisestä oppimisessa. Siltä pohjalta on ollut luonnollista lähteä mukaan virtuaalisten oppimisympäristöjen ja –ratkaisujen kehittämiseen.

Virtuaalivirtuoosit-projektin keskeinen teema on opiskelijoiden osallistuminen oppimisympäristöjen kehittämiseen. Projektissa työskentelee seitsemän Matkailukillan ensimmäisen ja toisen vuoden nuorisoasteen opiskelijaa. He ovat syksystä lähtien tutustuneet virtuaalisen oppimisen mahdollisuuksiin ja ideoineet uusia, ajasta ja paikasta riippumattomia tapoja oppia.

_1

Virtuaalivirtuoosi-projektin opiskelijajäsenet testaavat rallisimulaattoria Tampereella

Työkaluja tarvitaan

Matkailukillassa on pystytty hankkimaan kattava laitekanta, joka tukee verkossa oppimista ja erilaisten sovellusten hyödyntämistä oppimisessa. Käytössä on riittävä määrä kannettavia tietokoneita ja tablettitietokoneita. BYOD eli bring your own device –ideologin mukaisesti toimittaessa myös opiskelijoiden omat matkapuhelimet ja muut kannettavat laitteet ovat aktiivisessa käytössä.

Pelillistämistä ja simulointia

Virtuaalivirtuoosit-projektin myötä ovat uusina oppimisen edistämisen mahdollisuuksina nousseet esille mm. oppimisen pelillistäminen (myös leikillistäminen) ja oppimissimulaattoreiden rakentaminen.

Pelillistämisen ideana on tuoda peleistä tuttuja toimintamalleja reaalimaailman toimintaan. Matkailukillassa pelillistämisessä on ajateltu olevan kysymys mm. oppimisen rikastamisesta sekä oppijan motivoimisesta ja aktivoimisesta.  Pelillistämisen keinoin voidaan myös pilkkoa opittavaa sisältöä mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Yhtenä peli-ideana on paikkatietoon perustuvien pelien kehittely. Pelien avulla voisivat opiskelijat ja muutkin kiinnostuneet tutustua Hämeenlinnaan ja sen historiaan pelaten.

Meneillään on myös hotellin vastaanoton työskentelyn simulointi. Vastaanotto-simulaattorissa pyritään lisäämään todellisuuden tuntua asiakaspalveluharjoituksiin 3D-ympäristöllä. Tilanteiden videoinnit ja opiskelijoiden toiminnan analysointi nauhoitusten avulla mahdollistavat sen, että opiskelija voi reflektoida ja kehittää omia asiakaspalvelutaitojaan.

Aika näyttää, mihin suuntaan oppiminen kehittyy. Virtuaalivirtuoosit-projekti mahdollistaa omalta osaltaan uusien tapojen ideoinnin ja kehittämisen yhteistyössä yli oppilaitosrajojen. Opiskelijoiden mukaan saaminen kehittämistyöhön on suuri mahdollisuus.

Esko Hentilä, matkailualan opettaja

Virtuaalivirtuoosit-projektin blogi: http://virtuaalivirtuoosit.fi/

Tavastian virtuaalivirtuoosien blogi: http://tavastianvirtuaalivirtuoosit.wordpress.com

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s