Matkailun ja kulttuurin syke

 

Slogan.pngYli sata innokasta matkailun ja kulttuurin toimijaa kerääntyi 24.5. Helsingin Yrityslinnaan Edupolin ja Culture Finlandin seminaariin. Aiheena oli Matkailun ja kulttuurin syke – ravisteltuja olettamuksia ja avarrettuja näkökulmia. Päivän aikana kuultiin avaYleisörtavia puheenvuoroja ja työpajoissa rakennettiin kulttuurimatkailun tulevaisuutta innovatiivisessa hengessä. Intoa riitti!

Päivän avasivat Edupolin Triangeli-hankkeen projektipäällikkö Sinikka Pollari ja Culture Finlandin ja Luova Matka -hankkeiden projektipäällikkö Susanna Mapomotrkkola.

 

Tulevaisuuden, tai oikeammin tulevaisuuksien näköaloja ja innovatiivisen ajattelutavan mahdollisuuksia valotti futuristi Niko Herlin. Esityksessään hän korosti tunteen merkitystä kokemuksessa ja sitä, miten tärkeää meidän on liikuttaa asiakkaidemme tunnemittaristoa. Yllä olevan kuva sitaatti on Nikon esityksestä ja se on hyvä ohjenuora asiakkaan kokemuspolkua rakennettaessa.

Maailmanlaajuisen Creative Tourism Networkin CEO Carolin CourCarolineet esitteli yleisölle luovan turismin hankkeen tuloksia eri maissa. Matkailussa näkyy kaikkialla se, että yhä kasvava osa matkailijoista, kaikissa ikäryhmissä, haluaa kokea jotakin autenttista, kulttuuriin liittyvää. Hankkeen puitteissa on eri puolilla maailmaa kehitetty matkailijaa osallistavia ja alueen, maan tai kaupungin omaa kulttuuria esille tuovaa matkailua hyvin tuloksia. Suomessa on runsaasti potentiaalia tällä saralla ja paljon on jo kehitettykin.

Saksalaisten matkailijoiden ajatuksia Suomesta matkailukohteena valotti Visit Finlandin Saksan, Benelux-maiden, Sveitsin ja Itävallan edustaja Jyrki Oksanen. Suomen vahvuuksia ovat näillä markkinoilla luonto, hienot, ainutlaatuiset maisemat ja turvallisuus. Kohteena kilpailemme monien muiden kanssa, mutta oikeilla tuotteilla ja kohdistamisella meillä on hyvä mahdollisuudet saada osamme suuresta matkailijamäärästä. J ja J

Palvelumuotoilusta matkailuyrityksessä ja Itäisen Uudenmaan matkailuhanke Triangelista kertoi Haaga-Helian matkailun yliopettaja Jarmo Ritalahti. Hankkeen teemoja ovat lähiruoka, käsityöt, ravintolapalvelut ja kulttuuri- ja hyvinvointipalvelut ja hankkeen aikana kehitetään uusia palveluja näiden teemojen alle.

Iltapäivän työpajoissa rakennettiin uusia suuntaviivoja ruoan, kuvataiteen, arkkitehtuurin ja designin matkailulliselle tuotteistamiselle. Yhteenvetona voi todeta, että ainekset onnistumiseen löytyvät meiltä jo, meidän on oltavat rohkeita ja luotava uusia matkailupalveluja ja -tuotteita rennolla, hyväntuulisella ja maamme ominaispiirteitä esiintuovalla tavalla. Ruoasta, kuvataiteesta, arkkitehtuurista ja designista löytyy paljon uudistumispotentiaalia ja seminaarin osallistujista huokui halu toteuttaa iltapäivän aikana kirjattuja tavoitteita ja ideoita. Ryhmä  1

Kulttuurin ja matkailun syke on vahva!

Haastankin teidät  blogimme lukijat kokeilemaan kesän aikana jotakin uutta ja elämyksellistä matkailutuotetta kotimaan kamaralla ja jakamaan kokemuksenne sosiaalisessa mediassa ja mieluusti myös kommentoimalla tänne blogiimme tai hankkeemme Facebook-sivulle. Kokekaa matkailun ja kulttuurin syke ja heittäytykää tunteella mukaan!

 

Kirjoittaja: Suvi-Riikka Milord, Edupoli

 

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s