Matkailu on monitieteellinen moniosaajien ala!

Matkailu on koko kansan huvi – ja tärkeä elinkeino

Matkailu kuuluu kaikille ja matkailusta kaikilla on jonkinlainen omakohtainen kokemus ja mielipide. Harva, joka ei työskentele alalla, tulee ajatelleeksi, että matkailu on teollisuuden ala, tärkeä työllistäjä ja tieteellisen tutkimuksen kohde.

Matkailija ymmärtää parhaiten alan monimuotoisuuden oman matkansa kokonaisketjua pohtiessaan; matkaa suunnitellaan, matka varataan, siirrytään kohteeseen, majoittaudutaan, ruokaillaan, käydään vierailukohteissa, käytetään opas- ja oheispalveluita, palataan takaisin kotiin, muistellaan matkaa ja annetaan ehkä palautetta.

Joskus matkailija osallistuu isoihin tapahtumiin, kuten vaikkapa olympialaisiin, festareille tai Savonlinnan oopperajuhlille. Niissäkin matkailun ammattilaiset ovat mukana. Matkailualasta tekee omanlaisensa se, että ihminen – osaava ja luotettava asiantuntija ja asiakaspalvelija on erittäin tärkeässä roolissa palveluketjun kaikissa vaiheissa. Ja on töissä silloin kun asiakas useimmiten on lomalla.

Alan moniosaajat

Matkailuala työllistää Suomessa noin 140 000 ihmistä ja määrän arvioidaan nousevan
180 000  ammattilaiseen vuoteen 2025 mennessä. Maailmassa joka yhdestoista ihminen on töissä matkailualalla.

 

why_tourism_en_web_july2015

Matkailu on herkkä ala – myös ihmisten välisen kohtaamisen vuoksi. Matkailija ilmaisee usein mielipahansa pieniltä tuntuvista, epäonnistuneista kokemuksista, jotka liittyvät ihmisen kohtaamiseen. Hymytön palvelu, sinuttelu silloin kun asiakas odottaa teitittelyä, asiakaspalvelijan liian tuttavallinen puhetyyli tai vaikka vain asiakakkaan mielestä ärsyttävä tapa toimia päätyy helposti yleisö- tai keskustelupalstoille.

Nämä palautteet osoittavat sen, että koko palveluketjun pitää olla kunnossa pienintä yksityiskohtaa myöten. Usein kaikki ns. tekniset vaiheet palveluketjussa ovat kunnossa ja ikään kuin itsestään selvä tai näkymätön osa kokemusta – varaukset on syötetty järjestelmiin oikein, maksut on hoidettu ajallaan, lento on lähtenyt ajallaan ja oikeaan kohteeseen, laukku on saapunut perille, hotellivaraus on kunnossa ja kohde vastaa odotuksia. Koko tämän vaativan ketjunkin taustalla on ihmisiä, osaavia ammattilaisia hoitamassa kukin omaa osuuttaan loppuun saakka. Digitalisoitujen palveluidenkin suunnittelusta ja toiminnasta vastaa ihminen.

Koulutus ja tutkimus – yhteiskunnallista vaikuttamista

Matkailua tutkitaan monitieteisesti niin, että jokin tieteenala (yhteiskuntatiede, kauppatieteet, maantiede, ympäristötiede  yms) luo kontekstin matkailututkimukselle eikä matkailualaa varsinaisesti tunnusteta tieteenalaksi siltä puuttuvan teoreettisen perustan vuoksi, vaikka se oman tutkimuskentän muodostaakin. Suomessa ”matkailumaisteriksi” voi valmistua Lapin yliopistossa valitsemalla matkailututkimuksen yhteiskuntatieteiden pääaineeksi. Sivuaineeksi matkailututkimuksen voi ottaa hyvin monissa tiedekunnissa, kiitos Matkailun verkostoyliopiston.

Kansainväliset tutkijat ovat todenneet koulutuksella olevan erityisen raskas taakka matkailualalla alan monimuotoisuuden ja vaikutusten vuoksi. Koska alan kehittämisellä tavoitellaan taloudellista kannattavuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä, ulottuvat vaikutukset aina myös ihmisiin ja paikkoihin.

kevätjuhla ryhmä a

Koulutuksen taustalla opetussuunnitelmat

Joskus puhutaan  matkailuyhteiskunnasta tai matkailumaailmasta, johon ei kuulu pelkästään matkailijat ja matkailualalla työskentelevät, vaan kaikki ihmiset, yhteisöt, hallitukset ja fyysiset ympäristöt jotka ovat jollakin tavalla tekemisissä niiden kanssa.

Näistä lähtökohdista tuotetaan sisällöt myös matkailukoulutuksen opetussuunnitelmiin, joiden voisi sanoa olevan yksi tapa jalkauttaa  tutkimustietoa, uusia innovaatioita ja toimintatapoja opiskelijoiden kautta yrityksiin. Yritykset ja elinkeinoelämä osallistuvat opetussuunnitelmien suunnitteluun.

Suomen koulutusmalli tarjoaa melko hyvän ratkaisun jalkauttamiseen. Ammatillisen koulutuksen rooli on varmistaa konkreettisten tekijöiden ammattitaidon vastaavan alan tarpeita ja ammattikorkeakoulut tarjoavat operatiivisen johtamisen ja kehittämisen osaajia. Tiedeyliopiston tehtävän on tutkimusten kautta tuottaa tietoa ja tarjota näkemyksiä siitä, millä tavalla teoria voi tukea käytäntöä.

Matkailu on vuorovaikutusta

Hyvin usein alan yrittäjät sanovat asiakaspalveluasenteen olevan tärkein koulutuskohde. Tämän jälkeen tulevat myynti, markkinointi ja sosiaalisen median käyttö.

Joskus oppilaitoksissa olemme miettineet koulutuksen järjestämistä matkailijoille – esimerkiksi siitä, miten matkailet vastuullisemmin ja miten voisit tehdä matkastasi vieläkin onnistuneemman ja turvallisemman. Matkailu on vuorovaikutusta ja asiakaspalvelu- kohtaamisissakin on aina vähintään kaksi ihmistä vaikuttamassa tilanteen kulkuun.

Alan ammattilaiset toivovat matkailijoilta enemmän suoraa palautetta – myös silloin kun palvelu on onnistunutta ja kohtaaminen asiantuntevan ja hyväntuulisen asiakaspalvelijan kanssa ollut ehkä koko loman kohokohta  -näitäkin kokemuksia varmasti on ja positiivisen palautteen jakaminen on paras kannustin alan ammattilaisille.

Hienoja matkoja – onnellisia lomakokemuksia!

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s